top of page

זכויות אמא "ידועה בציבור"

"משפחות שבראשן הורה עצמאי" הוא הכינוי למה שהיה ידוע כ"משפחות חד הוריות". בהקשר הנוכחי הדבר מתייחס לאימהות שהביאו לעולם ילד/ים ללא בן/בת זוג או שהן גרושות והילדים מתגוררים אצלן או בעיקר אצלן. (למעשה הדין זהה גם ביחס לגברים. כך שניתן לראות את האמור בטור זה ככתוב בלשון נקבה אולם מתייחס לשני המינים). במקרה של פירוד בין מי שהיא ידועה בציבור, בעקרון אמורים לחול אותם דינים אולם התקנות והנהלים בעניינן מורכבים יותר ויש להניח כי הן תזדקקנה לסיוע משפטי על מנת למצות את זכויותיהן או חלק מהן. למען הנוחות אכנה אימהות אלו "אימהות עצמאיות" (גם אם הן עובדות כשכירות או לא עובדות.).

אמא ידועה בציבור
אמא ידועה בציבור

הטור הנוכחי הינו בעיקרו טכני, ועוסק בהטבות כלכליות שונות המיועדות למשפחות שבראשן אם עצמאית. אולם כידוע, כפי שלימדה אותנו חוה אלברשטיין, "אהבה וכסף מניעים עולם. אהבה לרגע והכסף לעולם..." אז הנה רשימת ההטבות המרכזיות:


הטבות במס הכנסה: לכל הורה עצמאית מגיעה נקודת זיכוי נוספת במס הכנסה. משמעות ההטבה היא שמפחיתים מחיוביה במס סכום מסויים בהתאם לנקודות הזיכוי. כך למשל, לכל תושב ישראלי יש חצי נקודת זיכוי. לנשים ולאימהות יש נקודות זיכוי נוספות. ואם מדובר בהורה עצמאית אז לכל אלו מתווספת נקודת זיכוי נוספת שמשמעה כיום 235 ₪ נוספים לחודש.

להיות אמא ידועה בציבור אימהות שאינן עובדות או ששכרן נמוך זכאיות כידוע לדמי אבטלה או הבטחת הכנסה (אימהות עצמאיות זכאיות להבטחת הכנסה, נכון להיום עד שכר של קרוב ל8,000 ₪ לחודש ברוטו במקרה של ילד אחד וקרוב ל-9,000 ברוטו במקרה של שני ילדים או יותר). פחות ידוע הוא שאימהות ששכרן לא גבוה (נכון להיום מדובר על שכר חודשי ממוצע ברוטו שבין 1,380 ₪ ל10,230 ₪) זכאיות (בלי קשר לזכות להבטחת הכנסה) ל"מענק עבודה" המכונה גם "מס הכנסה שלילי". דהיינו גם אם אינך חייבת בכלל במס הכנסה כי משכורתך נמוכה מדי, מס הכנסה ישלם לך כסף כמעין "השלמת הכנסה". הסכום יכול להגיע לעד 4,000 ₪ בשנה ולשם כך צריך להגיש בקשה לרשות המיסים. חשוב לדעת שזו זכות שקיימת גם לעובדות שכירות.


ימי מחלה: אחד הנושאים הקשים להורים בכלל וקל וחומר במקרים של משפחות שבראשן אמהות עצמאיות שכל הנטל נופל על כתפיהן, במיוחד כשהילדים קטנים הוא הג'נגלינג הבלתי נגמר בין המחוייבות לעבודה לבין מחלות הילדים. כל הורה זכאי לעד 8 ימי מחלה בשנה בגין מחלת ילדים אולם אימהות עצמיות זכאיות ל-16 ימי מחלה. במקרה שמדובר באם לילד עם מוגבלות או חולה בסרטן או בטיפולי דיאליזה הזכאויות הן רחבות בהרבה. כדאי לדעת גם שבמקרה של ילד החולה במחלה קשה שצרכיו הרפואיים יקרים, ניתן למשוך כסף מהתוכנית "חיסכון לכל ילד" של ביטוח לאומי על מנת לממן את צרכיו הרפואיים.


חינוך: אימהות עצמאיות זכאיות לסבסוד מוגדל באופן ניכר במעונות יום ומשפחתונים. גובה הסיבסוד תלוי בהכנסה ובמספר הילדים והאם נכון להיום תצטרך לשלם בין כ-950 ₪ לילד לקצת פחות מ-1,900 ₪ לילד. נכון להיום במקרה שבו יש ילד אחד אימהות עצמאיות יהיו זכאיות לסיבסוד עד משכורת של כ-12,600 ₪ ברוטו ואם מדובר ביותר מילד אחד אז גם במקרה של משכורות גבוהות יותר. (למתעניינות בחישובים: גובה הסיבסוד מחושב כהכנסה לנפש במשפחה. במקרה של אם עצמאית מחשבים 50% מהכנסתה ברוטו, מחלקים אותם במספר בני המשפחה + 1, וכך נקבעת גובה ההכנסה לנפש ואיתה רמת הסיבסוד. לעומת זאת במקרה של משפחה שבה שני הורים גובה ההכנסה המלא של שניהם מחולק במספר בני המשפחה.)

בנוסף, הדין מבקש לעודד אימהות להגביר את היקף עבודתן או לימודיהן. לצורך כך יש הסדר מיוחד לאימהות שעבדו או למדו לפחות 20 שעות בשבוע והוסיפו על עבודתן או לימודיהן לפחות 10 שעות בשבוע. אימהות כאלו מכונות "מגבירות עבודה" ובאופן זמני הן זכאיות לסיבסוד במעונות ומשפחתונים כך שתצטרכנה לשלם סכום מופחת בהרבה למעונות (נכון להיום: רק 250 ₪ לחודש לילד ו-375 ₪ לשני ילדים). בנוסף הן זכאיות לסיוע בצהרונים, קייטנות ושירותי מטפל/ת ואפילו שיעורי עזר לילדים עד כיתה ד' כולל).


בשלב בו הילדים מגיעים לביה"ס, ללא קשר להכנסות האם, היא זכאית כל שנה, ל"מענק לימודים" מביטוח לאומי. המענק אמור להינתן אוטומטית לילדים מגיל 6-18 (או שזה יהיה גילם במהלך שנת הלימודים) אולם ניתן לבקש אותו לכל ילד מכתה א'-י"ב. במקרה בו יש לבקש את המענק (למשל כי את פרודה שנתיים אבל ביטוח לאומי לא יודע את זה, או כי גיל הילדים אינו תואם במדוייק לשנתון לימודיהם או סתם בגלל תקלה טכנית בביטוח הלאומי) ניתן להגיש את הבקשה לביטוח לאומי עד שנה וחצי לאחר מועד הזכאות. (למשל אם רוצים לבקש על אוגוסט 22' ניתן להגיש את הבקשה עד מרץ 23' כולל.) נכון להיום המענק הוא כ-1,100 ₪ לכל ילד והוא ניתן באוגוסט שלפני תחילת שנת הלימודים. מטרתו של המענק הוא לסייע ברכישת ציוד וספרי לימוד אולם הוא אינו מותנה בשימוש בכסף למטרה מסויימת.


דיור וחשבונות: מי שמתגוררת בשכירות ואין בבעלותה דירה, והיא משתכרת (נכון להיום) עד סכום של כ-11,000 ₪ לחודש ברוטו, זכאית לסיוע בשכר דירה. בעניין זה יש לפנות למשרד השיכון. ההליך הוא קצת ארוך ומסורבל ודורש סבלנות אבל בסופו של דבר מקבלים סיוע חודשי. אימהות ל-3 ילדים ומעלה עשויות להיות זכאיות גם לדיור ציבורי.


בנוסף, ובלי קשר לסיוע בשכירות, זכאיות אימהות עצמאיות גם להנחה בארנונה, של עד 20%. בעניין זה יש לפנות בבקשת הנחה לרשות המקומית.


הנחה נוספת, ופחות ידועה רלוונטית גם היא לאימהות עצמאיות להן 3 ילדים ומעלה והיא הנחה ניכרת בחשבון החשמל. לצורך כך יש לפנות כמובן לחברת החשמל.


בשורה התחתונה: למעשה ישנן הטבות שונות, שחלקן תלויות במספר הילדים, בהכנסות וברכוש שישנו או שהיה. גובה ההטבות כמו גם תנאי הזכאות (למשל גובה המשכורת) מתעדכנים מדי שנה. בנוסף, כפי שניתן היה לראות אפילו בטור זה, הגורמים מהם ניתנות ההטבות הם שונים. בשל כך אני ממליצה מאוד על האתר "כל זכות" שמרכז את ההטבות ומעדכן אותן מדי שנה, במדריך למיצוי זכויות למשפחות שבראשן הורה עצמאי:


בנוסף, ישנם ארגונים שונים המסייעים במיצוי זכויות לאימהות עצמאיות: כמובן שירותי הרווחה, ויצ"ו, נעמת, שי"ל – שירותי ייעוץ לאזרח, ועוד ארגונים מקומיים יותר או פחות.


ולסיום סיום: אזהרה – כפי שכתבתי בפתיחה אמא שהיא "ידועה בציבור" לא זכאיות להטבות הללו. במקרה של לסביות, לעיתים הרשויות אינן יודעות שיש לכן "ידועה בציבור" ולפעמים אפילו לא יודעות שהילדים הם של שתיכן. כך ייתכן מצב בו תקבלו אוטומטית מענק לימודים לילדים מהביטוח הלאומי, ובמקרי קיצון אפילו מצב בו שתי האימהות יקבלו את המענק על אותם ילדים. עד כאן – כייף. אלא שאם הביטוח הלאומי / מס הכנסה יגלו את הדבר הם ידרשו החזר של התשלומים כשהם צמודים למדד ובריבית של 4% לשנה. פחות כייף.


לתשומת לבכן.


בברכת, "ילדים זה שמחה"

זיוה אופק, עו"ד


16 צפיות0 תגובות
bottom of page